A) Abbasi yönetiminde yükselme adımları
Giriş bölümünde de ivedilikle anlattığımız Abbasilerle olumlu temasların ve kitleler halinde İslam dinini kabulün üzerinden hemen hemen bir asır geçmişti. Türklerin Abbasi yönetimindeki ilk faaliyetleri de kendilerinden beklenircesine askeri alanlarda olmuştu . Uzun süredir bastırılamayan çeşitli isyanlar Abbasi halifelerinin adeta kabusu olmuş merkezi otoriteleri ciddi hasarlar almıştı. Abisi Halife Mem undan kuvvetli bir Türk bakiyesi alan ve kedide Türk bir annenin soyundan gelen halife Mutasım bu savaşçılık becerileri Hat saffa da olan milleti ülkenin çeşitli yerlerindeki isyanları bastırmaya yönlendirdi. Kısa zamanda kendilerinden beklenileni fazlasıyla verecek olan Türkler bundan sonraki Abbasi halifelerinin en güçlü kozu olacaktı. (AZİMLİ 2010)
Türkler her türlü sosyo kültürel ve kişilik özelikleriyle Halife ve yönetimin dikkatini çekiyor ve kendi yükselişlerini başlatıyorlardı. Yıllardır süre gelen siyasi çekişmeler, iç çekişmeler, para ve güç hırsının yanında Arap ırkının lüks ve şaşaaya düşkün hayatlarının getirdiği iç buhranlardan sıkılmış olan halifelerden uzun zamandır beklenen hamle Mutasımdan geldi. Türklerin paraya, güce, mevkie ve bir çok insani zaafa son derece mesafeli olan Türkleri Araplara benzetmek istemeyen Mutasım adeta bu yolda Yeni bir toplum mimarisine yeltendi ve başarılı oldu. İlk önce siyasi çekişmeler ve isyanlar yüzünden Bağdat ta zayıflayan otoritesini güçlendirmek için nüfusu sadece Türklerden oluşan görünce güldüren anlamına gelen Samarra kentini kurdu ve başkentini buraya taşıdı. (AZİMLİ 2010)
Yeni başkentle çok özenle ilgilenen Mutasım Türkler için kurdurduğu bu şehirde kesinlikle başka bir ırkın varlığına izin vermiyor ileri gelen Türk komutanlarının nikahlarını bizzat kıyıyor geri kalan Türklerinde evlenmeleri için Türkistandan kız göçleri düzenliyordu. Bu düzenlenen kız göçlerine bir parantez açarsak gelen Türk kızları yalnız Samarradaki Türklerle evlenip kalmayacak bazıları Halifelerin ve önde gelen üst düzey yöneticilerin eşleri olup ilerki dönemde birçok Halife annesi ve farklı siyasi figürler olarak hem Abbasi hem iç Türk siyasetinde önemli rol oynayacaklardır (Azimli 2010)